Om mig

Jag har MS

Det tog över ett år innan jag kunde säga ”Jag har MS” utan att börja gråta. När jag fick min diagnos 2005, så visste jag att det inte bara var en kronisk sjukdom jag hade, med allt vad det innebar, utan också att mitt dåvarande yrkesliv var slut.

Jag arbetade som flygvärdinna på SAS och med de symptomen som jag hade var det omöjligt att fortsätta jobba i luften. Balansproblem, muskelsvaghet, synförsämring, smärta, stelhet och fatigue är några av mina problem. När allt började sjunka in och jag började se klarare på situationen, att jag var kroniskt sjuk,  kom frågan: vad kan jag göra själv?

Jag har alltid varit fysiskt aktiv, tyckt om att röra på mig och att vara i farten. Det bästa är att fokusera på vad jag kan göra och inte på vad jag inte kan göra, tänkte jag. Yoga kan jag göra och yogan har hjälpt mig förr. 1996 ledde Göran Boll kundaliniyoga kurser på Frösundavik för SAS personal där jag deltog och sedan dess har jag utövat kundaliniyoga.

Första gången som jag upptäckte att yogan hjälpte mig var när min pappa gick bort. Jag gick på kundaliniyoga. Tårarna rann, men det var det ingen som såg. Alla blundade och var inne i sig själva. Efter varje pass kändes det lite bättre. Det som gjorde mest nytta var hjärtmeditationen Guru Ram Das, där man fokuserar på hjärtat. Den meditationen har också hjälpt mig att bearbeta sorgen att ha en kronisk sjukdom.

jeanette-rosa-bild

Det finns ett yogiskt uttryck som säger att” det som via tårar blir till lite saltvatten på utsidan istället fräter som saltsyra på insidan, om du inte får det ur dig”.

Nästa gång yogan hjälpte mig var när jag helt plötsligt fick ont i ryggen. Jag började träna ett ryggpass flera gånger i veckan och märkte att smärtan försvann och att jag blev starkare. Så när sjukdomen slog till 2005 så började jag tänka i yogabanor igen.

När jag såg att Göran skulle ha en instruktörskurs i Medicinsk Yoga på Axelsons så bestämde jag mig för att deltaga. Mest kanske för min egen rehabilitering men även nyfikenheten på vad Medicinsk Yoga var. Där fick jag verktyg att jobba med och den kursen betydde mycket för mig. Efter 1 och ½ år märkte jag att yogan hjälpte mig även i min MS. Stelheten blev bättre, rörelserna blev mjukare och jag fick lättare att koncentrera mig när jag gjorde yoga. Det som kanske var tydligast var att jag fick mer energi.

Många som har MS lider av fatigue, en trötthet som är så total och även jag lider av detta. Min påse med energi är bara halvfull och tar fort slut. Då gäller det att fylla på, så man inte kroknar. Jag upptäckte en andningsmeditation som hjälpte mig att fylla på min påse med energi, återfå balansen och bli mer fokuserad. Det är en meditation där man växelvis andas genom höger respektive vänster näsborre.

Migrän är något som jag också lider av och som kommer oftast på natten. Då sätter jag mig på sängkanten och gör nackrullningar, ryggvridningar, ryggböjningar och fokuserar på andningen. Ibland så kan jag stoppa anfallet utan att behöva ta migränmedicin. Det gäller dock att börja så snart jag känner första signalen av migränanfallet.

Jag kan erkänna, att ibland är det trögt att komma igång att göra yoga, men jag vet att även om det är jobbigt och stelt i början, så är det värt besväret, för jag mår så mycket bättre efteråt. Det är min belöning.

Andra övningar som är bra för mig är suficirklar som stadgar upp bålen och är bra för matsmältningen. Detsamma gäller ryggflex som också mjukar upp ryggraden. Av eldandning får jag energi och rotlåset ger mig lite trygghet när jag har bråttom till toaletten.

Kognitiva problem kan vi med MS också drabbas av och för att balansera upp sinnet gör jag en meditation som heter Kirtan Kriya. Det finns en forskning som säger att den också är bra för personer med Alzheimers sjukdom.

De här upptäckterna som jag har gjort, med mig själv som försöksperson, ville jag delge till andra i samma situation som jag. Jag tog kontakt med Göran Boll på IMY och undrade om han ville hjälpa mig att sprida upptäckten.

Tillsammans skapade vi, utifrån mina erfarenheter med yogan CD-häftet ”yoga för dig med neurologiska funktionsnedsättningar”.  Det är övningar som du kan göra sittande på stol eller i skräddarställning, beroende på dagsformen.

Yogan betyder mycket för mig idag. Jag har ett verktyg att ta till och kan till viss del påverka hur jag mår både psykiskt och fysiskt. Det gäller att inte ge upp även när det är tungt. Det gäller också att få in yogan i de vanliga dagliga rutinerna. På morgonen, redan i sängen tar jag långa yogiska andetag, sedan stretchar jag, känner efter hur kroppen mår, inte döma bara konstatera.

På kvällen om jag har svårt att sova, benen pirrar och fötterna bränner så ligger jag och andas genom vänster näsborre, långa djupa andetag samtidigt som jag håller för höger näsborre. Tänker Sat Nam, blir lugn och somnar.

Yogan behöver inte vara så pretentiös. Gör en övning när det passar dig, i sängen, i rullstolen/stolen eller på golvet så kommer du att märka en förändring och vilja göra mer. Huvudsaken är att du gör något – allt du gör är bra.

Jag vill bidra till att göra yogan tillgänglig för alla och därför håller jag nu på och startar upp ett yogaföretag som heter Myelinyoga med fokus på neurologiska funktionsnedsättningar och yoga på stol. Det som är viktigt för mig är att alla skall kunna ha möjlighet att upptäcka yogans underbara värld och dess läkande kraft.

Du får gärna höra av dig om du undrar över något.

figurhjarta300

Myelinyoga
Anette Hansson
Sollentuna

info@myelinyoga.se
Bankgiro 716-7299

MediYoga
Medicinsk Yoga Instruktör
Författare
Qigong Instruktör
Reiki Master
Innehar F-skattsedel
Ansvarsförsäkring


mediyoga_edu_badge-prov

Medicinsk Yoga för dig med neurologiska funktionsnedsättningar